Mój Toruń: Główna » Aktualności » Jeszcze można pomóc

Jeszcze można pomóc 

organizacja pożytku publicznego

Druga połowa kwietnia to co roku okres wytężonej pracy Urzędów Skarbowych w całej Polsce. Nie inaczej będzie w Toruniu, tylko w II Urzędzie Skarbowym w połowie miesiąca brakowało jeszcze dwudziestu tysięcy zeznań podatkowych, co oznacza, że do 31 kwietnia urzędnicy będą musieli przyjąć prawie dwa tysiące PIT-ów dziennie. Wypełniając w pośpiechu nasze deklaracje warto pamiętać o możliwości przekazania 1 % swoich podatków na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego.

Trzeba też wiedzieć, że takich organizacji w samym Toruniu jest, według rejestru dostępnego na stronie opp.ms.gov.pl, aż 55. Niektóre z nich to instytucje znane i kojarzone przez Torunian. Bez wątpienia jedną z bardziej rozpoznawalnych jest np. Caritas Diecezji Toruńskiej, prowadzący szereg akcji mających na celu pomoc najuboższym (wydawanie świątecznych paczek), dzieciom (bożonarodzeniowa akcja Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom) czy wreszcie wspierający np. adopcję na odległość.

Nie mniej znana w Toruniu jest także Fundacja Światło. Co istotne, ze stron fundacji (www.fundacja.swiatlo.org) można dowiedzieć się na co przeznaczone zostaną pieniądze, które zdecydują się odpisać podatnicy, a konkretniej, w jaki sposób zagospodarowano je rok temu. To niezwykle cenna informacja dla potencjalnego darczyńcy, niestety niewiele organizacji zamieszcza ją na swoich stronach. W gronie toruńskich organizacji nie brak także instytucji mniej znanych, o których działalności nie wiedzą wszyscy Torunianie. One również, a może przede wszystkim, potrzebują naszego wsparcia finansowego.

Wiele organizacji na swoich stronach publikuje przejrzyste informacje o tym, jak poprawnie PIT, aby przekazać swój 1%.

Jeden procent naszego podatku to dla każdej z nich ogromna szansa i nadzieja na sfinansowanie kolejnych etapów działalności. Nic więc dziwnego, że od początku roku można zauważyć wzmożoną kampanię reklamową w mediach czy na ulicach Torunia. Organizacje wykupują reklamowe banery wiszące nad głównymi arteriami miasta, plakaty w autobusach miejskiej komunikacji czy na słupach ogłoszeniowych. Dla niektórych taka kampania to trafiona inwestycja. Pieniądze na nią wydane zwrócą się z nawiązką, ponieważ podatnicy chętniej odpiszą swój procent na organizację, o której cokolwiek słyszeli czy czytali. Dla innych jest to jednak wątpliwy wydatek. O to, czy nie lepiej pieniądze wydane na reklamę spożytkować na bieżące wydatki, zapytaliśmy panią Patrycję Nocoń ze Stowarzyszenia na Rzecz Pomocy Przewlekle Chorym “Chronica” (www.chronica.pl). “Oczywiście, że lepiej przeznaczyć na działalność organizacji – toteż my nie urządzamy kampanii, choć – dodaje nasza rozmówczyni – kwoty z 1% są później przeznaczone na codzienne działania, liczy się więc każda suma. My poddajemy terapii osoby, którym medycyna już nie pomogła i to z sukcesem, to wymaga środków finansowych.”

Przekazać nasze pieniądze możemy w bardzo prosty sposób. Wystarczy odnaleźć w naszej deklaracji sekcję WNIOSEK O PRZEKAZANIE 1% PODATKU NALEŻNEGO NA RZECZ OPP i wypełnić trzy znajdujące się tam pola. Wiele organizacji na swoich stronach www w posty sposób wyjaśnia, jak skutecznie odpisać swój procent oraz zamieszcza przykładowe fragmenty poprawnie wypełnionego PIT-u.

[Kamil Zagrabski]

 

Wyraź swoją opinię - dodaj komentarz

Reklama