Mój Toruń: Główna » Aktualności » “Rekuperator” – ekologiczny pomysł na psie kupy

“Rekuperator” – ekologiczny pomysł na psie kupy 

rekuperator_small

Na właścicieli psów w Toruniu podczas jesiennych spacerów z pupilami czeka niemała niespodzianka. W parku przy ulicy Mossakowskiego, na Osiedlu Na Skarpie, stanął Rekuperator. Urządzenie, przypominające „jednorękiego bandytę”, nagradza torunian sprzątających po swoich psach oraz zachęca do utrzymania czystości i dbania o środowisko na co dzień. Postawienie Rekuperatora to finał akcji promującej ideę Think Blue firmy Volkswagen w Polsce.

Akcja Think Blue w Polsce rozpoczęła się na początku lipca. Wtedy właśnie Volkswagen wraz z mieszkańcami Torunia zasadził niebieskie lobelie na zieleńcu przy Targu Rybnym. Torunianie mogli również zabrać ze sobą paczuszki z nasionami niezapominajek, mających przypominać o działaniach spod znaku „niebieskiej ekologii” każdego dnia.

rekuperator_4
rekuperator_5
rekuperator_6

Jednak był to dopiero początek akcji. Volkswagen chciał bowiem, aby o jej ostatecznym kształcie zadecydowali sami mieszkańcy. To na podstawie ich potrzeb, które zgłaszali uczestnikom warsztatów „Think Blue. Jam”, powstały trzy projekty wyjątkowych urządzeń. Każde z nich miało jednocześnie ucieleśniać ideę promowaną przez Volkswagena i przez zabawę zachęcać do zachowań ekologicznych i prospołecznych. Rower przeciwsłoneczny, Barometr nastrojów i Rekuperator zostały poddane głosowaniu na portalu Facebook na fanpage’u marki Volkswagen Polska.

Torunianie sami decydowali, które urządzenie ma stanąć w ich okolicy. Wygrał Rekuperator – maszyna nagradzająca właścicieli psów za sprzątanie po swoich pupilach, zachęcająca przez zabawę do utrzymywania czystości i dbania o zdrowie. Produkcja urządzenia stała się także pretekstem do ogólnopolskiej dyskusji o naszych zachowaniach na co dzień.

Cieszy mnie zainteresowanie ideą Think Blue w Polsce. Wiemy, że nasze urządzenie może nie rozwiąże całkowicie problemu, ale na pewno zwróci na niego uwagę. Akcja już wzbudziła duże zainteresowanie i wywołała dyskusję, a o to nam właśnie chodzi.

Nie mamy wątpliwości co do tego, że postąpiliśmy słusznie oddając głos mieszkańcom i pozwalając im decydować o kształcie akcji Think Blue w Polsce. Najwyraźniej właśnie taka dyskusja jest w naszym kraju potrzebna – mówi Mateusz Liśkiewicz, kierownik ds. komunikacji marki Volkswagen w Volkswagen Group Polska.

Miejsce postawienia urządzenia było konsultowane z lokalnymi władzami i działaczami społecznymi. Volkswagenowi zależało bowiem, aby maszyna służyła przede wszystkim mieszkańcom. Ostatecznie zdecydowano, że Rekuperator stanie na Osiedlu Na Skarpie, w parku przy ulicy Mossakowskiego.

rekuperator_3
rekuperator_1
rekuperator_2

Osoba, która zechce z niego skorzystać, po wrzuceniu do maszyny nieczystości usłyszy brawa, fanfary i gratulacje w formie entuzjastycznych haseł „Dobra robota”, „Zmieniasz świat” czy „Rekuperacja zakończona”. Następnie weźmie udział w zabawie działającej na zasadzie jednorękiego bandyty, ponieważ po pociągnięciu za dźwignię nastąpi losowanie obrazków na elektronicznym ekranie. Jeśli ukaże się sekwencja tych samych ilustracji, gracz wygra piłeczkę dla czworonoga. Gdy właścicielowi psa nie poszczęści się, otrzyma gromkie brawa lub gratulacje emitowane z urządzenia. Z maszyny można również pobrać biodegradowalne woreczki do sprzątania po psie. Rekuperator będzie służył torunianom przez około miesiąc.

Urządzenie jest prototypem realizującym pewną ideę i – jak większość rozwiązań powstałych w ramach akcji Think Blue na całym świecie – ma przez zabawę prowokować do zmiany postaw na bardziej proekologiczne. Rekuperator został przez nas przetestowany w procesie produkcji, ale prawdziwa próba to oddanie go do użytku mieszkańców Torunia, Gdańska i Poznania.  Chcemy zobaczyć jak zareagują na urządzenie, czy maszyna będzie służyć celowi, dla którego została stworzona i co należy w niej jeszcze poprawić.

Jeśli tylko pomysł się sprawdzi, nie wykluczamy postawienia kolejnych Rekuperatorów. Już zgłaszają się do nas przedstawiciele innych miast z prośbą o zainstalowanie naszych urządzeń na ich terenie – mówi Mateusz Liśkiewicz. – Nie zastąpią one oczywiście zwykłych koszy i nie będą nam towarzyszyły przy każdym trawniku. Akcja ma bowiem przełamać w nas pewną barierę i zachęcać do sprzątania po psach oraz wytworzyć modę na czyste trawniki.


Think Blue to inicjatywa Volkswagena, w ramach której firma inspiruje do dbania o środowisko za pomocą zabawy. Idea zachęca do indywidualnych eko-zachowań pokazując, że nawet drobne zmiany w codziennych zwyczajach mogą mieć znaczny wpływ na nasze wspólne otoczenie. W ramach promowania akcji od 2010 r. zrealizowano już ponad 360 projektów na całym świecie.

I tak, zgodnie z założeniami idei, w Szwecji stanął kosz, który po wrzuceniu do niego śmieci emitował odgłos przedmiotu spadającego w głęboką przepaść. Włosi natomiast tuż przed Bożym Narodzeniem mieli szansę na otrzymanie zestawu ozdób choinkowych w zamian za gazety i plastikowe butelki umieszczone w specjalnej maszynie. Te nietypowe urządzenia nie tylko przełożyły się na bezpośredni efekt w postaci mniejszej ilości odpadów na ulicy, ale przede wszystkim przekonały uczestników zabawy, że ekologiczne zachowania nie muszą wiązać się z wyrzeczeniami, a wręcz przeciwnie – mogą dostarczyć wiele radości.

W ramach idei Think Blue Volkswagen zorganizował także konkurs ecodrivingu – „Think Blue. World Championship”. Kierowcy z całego świata zostali zaproszeni do mistrzostw, w których zwyciężył nie najszybszy, ale jeżdżący najoszczędniej. Zwycięzca polskich eliminacji, Kamil Kocimski, w odbywającym się w Niemczech finale, w walce z mistrzami z pozostałych państw, zajął bardzo dobre 7. miejsce, zużywając jedynie 3,75 litra paliwa na 100 km.

[Volkswagen Group Polska / MT]

Wyraź swoją opinię - dodaj komentarz

Reklama