Mój Toruń: Główna » Aktualności » Szybka kolej za 6 lat

Szybka kolej za 6 lat 

Szybka kolej za 6 lat

Wreszcie radni sejmiku wojewódzkiego otworzyli drogę do powstania szybkiej kolei łączącej Toruń z Bydgoszczą. Wydaje się, że dopiero dzięki tej inwestycji, która pochłonie 800 mln złotych, swoją rolę spełniać zacznie sprzedawany już bilet BiT City. Być może w 2015 roku podróż pociągiem z Torunia do Bydgoszczy będzie zajmować nie niemalże godzinę, ale 30 minut. Szybka kolej to jednak jedynie część projektu, który zakłada między innymi rozbudowę sieci tramwajowych …

… i ujednolicenie taryfikatora opłat za przejazdy. Bez wątpienia to poważny krok ku aglomeracji.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2008 roku w Toruniu i Bydgoszczy można kupić bilety aglomeracyjne BiT City. To dobre rozwiązanie dla osób często podróżujących pomiędzy miastami za pomocą pociągów PKP Przewozy Regionalne w klasie 2. Po godzinie od dotarcia na miejsce, właściciel biletu jednorazowego może korzystać ze wszystkich linii autobusowych miejskich przewoźników. Dokładny czas określony jest na bilecie.

Warto pamiętać, że od września tego samego roku z podobnego biletu korzystać mogą również pasażerowie na linii Toruń -Włocławek. Bilety „WiT” działają na takich samych zasadach i mają być niejako przedłużeniem szybkiej kolei Bydgoszcz-Toruń.

Projekt budowy szybkiej kolei pochłonie w sumie nawet 800 milionów złotych.  W kosztach partycypować będą samorządy z Torunia, Bydgoszczy, Solca Kujawskiego oraz PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe. Realizacja przedsięwzięcia podzielona jest na cztery etapy, z czego jednym z najpoważniejszych będzie wykopanie trzystumetrowego tunelu pod ulicą Gagarina.

Dlaczego decyzja sejmiku jest tak istotna dla całego projektu? Ponieważ daje ona zielone światło władzom Torunia i Bydgoszczy, które mogą teraz wspólnie zlecić wykonanie prac budowlanych. Pozwoli to uniknąć spychania odpowiedzialności za poszczególne etapy. Zgoda sejmiku ucina również spekulacje osób niechętnie patrzących na szybką kolej łączącą dwie stolice województwa. Jest to bowiem istotny krok ku jej powstaniu, a także ku rozbudowie i modernizacji istniejących trakcji tramwajowych w miastach oraz ujednoliceniu zasad korzystania z nich. Dopiero unifikacja cennika i regulaminów sprawi, że mieszkańcy Torunia i Bydgoszczy będą mogli bez obaw i zbędnych pytań korzystać z komunikacji miejskiej obu miast. To kompleksowe przedsięwzięcie. Po jego zakończeniu kolejowy krajobraz regionu powinien wzbogacić się o nowe trakcje, dworce oraz niezbędną do prawidłowego ich funkcjonowania infrastrukturę.

Całość powinna być wykonana do 2015 roku. W przeciwnym wypadku złamane zostaną zobowiązania wynikające z podpisanych umów, dzięki którym projekt otrzyma wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.

[Kamil Zagrabski]

 

Wyraź swoją opinię - dodaj komentarz

Reklama